Skontaktuj się z nami!

Kontakt

Regeneracja turbosprężarek

Regeneracja turbosprężarek

Regeneracja turbosprężarek

Diagnoza

Jeżeli w Państwa pojeździe pojawiają się poniższe objawy, bądź mają Państwo wątpliwości co do prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki w samochodzie zapraszamy do naszego serwisu na wstępną diagnozę. Pomożemy nie tylko doradzić co zrobić w takiej sytuacji, oszacować koszta naprawy, ale przede wszystkim znaleźć przyczynę zepsucia się turbiny. Regeneracji turbosprężarek dokonujemy za pośrednictwem wyspecjalizowanych firm, które posiadają odpowiedni do tego sprzęt i wieloletnie doświadczenie.

Gwarancja

Na zregenerowaną turbinę dajemy swoją gwarancję, aby mieli Państwo pewność i spokój co do prawidłowego funkcjonowania waszego pojazdu. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania szczegółowych informacji.

Objawy

Olej w przewodach dolotowych silnika

Zasadniczym objawem zużycia turbosprężarki jest zalegający w przewodach dolotowych jednostki napędowej olej silnikowy. Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponoszą uszczelniacze wirnika turbiny, które ulegają naturalnemu zużyciu i przepuszczają olej smarujący turbinę. W takim przypadku należy poddać turbosprężarkę regeneracji lub wymienić ją na nową. Trzeba jednak poddać silnik dokładnej diagnozie, bo duże ilości oleju w przewodach dolotowych mogą oznaczać także usterkę odmy (separatora oleju).

Czarny dym z rury wydechowej

Innym objawem awarii turbosprężarki jest czarny dym wydobywający się z rury wydechowej. Choć może on świadczyć także o uszkodzonych wtryskiwaczach, to bardzo często objaw ten spowodowany jest niewydolnością turbosprężarki. Na skutek podawania zbyt małej ilości powietrza do komory spalania, paliwo nie ulega całkowitemu spaleniu, przez co tworzy się charakterystyczny, czarny dym. Wina może leżeć po stronie zaworu sterującego ciśnienie nim turbosprężarki lub po prostu w zużytym jej wirniku. Zbyt mało wpompowywanego powietrza może też świadczyć o nieszczelności pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (dolotowym). Wymiana uszczelnień lub opasek jest niedroga i powinna pomóc.

Spadek mocy silnika

Zużycie turbosprężarki powoduje wyraźny spadek mocy. Jeśli silnik przestaje reagować z dawną siłą na dodawanie gazu to może oznaczać to, że turbina jest już wyeksploatowana. Podobny efekt wywołują nieszczelności pomiędzy przewodami dolotowymi a turbosprężarką.

Świst, głośna praca turbosprężarki

Zazwyczaj głośna praca turbosprężarki świadczy o wyrobionym wirniku jej turbiny (wyszczerbione łopatki), co niesie za sobą konieczność jej regeneracji lub wymiany na nową. Czasem wina leży po stronie zanieczyszczonej części sprężającej turbosprężarki, którą należy wyczyścić. Zanim oddamy jednak turbinę do regeneracji warto zwrócić uwagę na przewody doprowadzające powietrze do intercoolera (międzystopniowej chłodnicy powietrza). Z upływem czasu zaczynają one pękać bądź tracą szczelnośćna poszczególnych łączeniach co powoduje, że wydostające się z nich powietrze, wydaje charakterystyczny świst.

Podwyższone zużycie oleju silnikowego

Problem nadmiernego zużywania oleju przez silnik może mieć wiele przyczyn, ale wina leży niejednokrotnie po stronie układu turbodoładowania. Zdarza się, że zatkaniu ulega przewód odprowadzający olej z turbiny albo występuje nieszczelność pomiędzy kolektorem ssącym a turbiną. Jeśli zużyły się olejowe pierścienie uszczelniające turbiny, to będzie ona przepuszczać olej do przewodów dolotowych.

Okresowa utrata mocy

Jeśli nasze auto z turbodoładowanym silnikiem cierpi na okresowe spadki mocy, warto zwrócić uwagę jaki posiada ono rodzaj turbosprężarki. W rozwiązaniach opartych na zmiennej geometrii zdarza się, że kierownice turbiny ulegają zacinaniu (najczęściej przez zalegający na nich nagar). Jeśli szybko nie rozwiążemy problemu to zanieczyszczona turbina może ulec trwałemu uszkodzeniu.

Dlaczego psują się turbosprężarki

Do najczęstszych przyczyn uszkodzeń zaliczamy:

  • - popękany kolektor wydechowy
  • - uszkodzone świece żarowe
  • - uszkodzone klapki kolektora ssącego
  • - uszkodzony zawór EGR
  • - nieszczelność układu dolotowego
  • - zbyt rzadka wymiana filtra powietrza
  • - zbyt rzadka wymiana oleju bądź zastosowanie niewłaściwego oleju dla danego modelu silnika
  • - zatkana odma
  • - zły montaż lub obsługa urządzeń znajdujących się przy układzie dolotowym

Wymiana turbosprężarki nie powinna polegać więc tylko na jej zamianie na nową, ale również na wyciągnięciu wniosków z zaistniałej sytuacji i usunięciu przyczyn z jakich nastąpiło jej zniszczenie.

TOP